V minulém článku jsme se seznámili s prostředím programu Paint.NET a ukázali si základní možnosti úprav obrázků. Nyní se seznámíme s možnostmi retušování.
Obrázky k práci najdete v souboru Paint.NET4_II.zip.
NahoruKlonování
Základním retušovacím nástrojem je tzv. klonovací razítko, které umožňuje přenášet barvu pixelů z jedné části obrázku na jinou část.
Postup práce si natrénujeme na obrázku Paní s náhrdelníkem.jpg. Po výběru nástroje nastavíme na panelu vlastnosti jeho parametry.
Šířka štětce určuje velikost přenášené oblasti. K jejímu nastavení můžeme použít rozbalovací tlačítko, přímý zápis velikosti nebo tlačítka se symbolem plus a mínus. Pro naše účely bude vhodná velikost kolem 50. Druhý parametr – Tvrdost – určuje, jestli okraje budou ostré (vysoká tvrdost) nebo půjdou do ztracena (nízká tvrdost).
Po nastavení nástroje je třeba určit, ze které části obrázku se bude „nabírat“ obraz. Dosáhneme toho stisknutím a přidržením klávesy Ctrl a kliknutím myší na příslušnou část obrázku. V našem případě stiskněme Ctrl a klikněme na oko. Klávesu Ctrl můžeme pustit a poodjedeme myší – vidíme, že na místě, kde jsme klikli, bliká kruh nastavené velikosti.
Nyní přesuneme myš do prázdného prostoru v pravé části obrázku a klikneme tam – obraz z určené zdrojové oblasti se zde zkopíruje („naklonuje“). Můžeme také myš podržet a „kreslit“ – vidíme, že kruh ve zdrojové oblasti se synchronně posouvá a lze tak rychle zkopírovat i větší oblast.
Chceme-li mít očí více, postup zopakujeme – klikneme opět s přidrženou klávesou Ctrl myší na oko v levé části obrázku, přejedeme myší do prázdného prostoru v pravé části obrázku a tam klikneme nebo kreslíme.
Zatím se jedná o hříčku, ale již brzy uvidíme její praktické použití. K tomu ovšem musíme přidat ještě jedno nastavení – tzv. krytí neboli průhlednost. Nenajdeme je na panelu vlastností spolu s šířkou štětce a tvrdostí, ale v plovoucím panelu Barvy. Pokud jej nemáte zobrazený, klikněte na příslušné tlačítko se symbolem barevného kruhu v pravé horní části obrazovky a následně tlačítkem Více zobrazte všechny dostupné možnosti.
Je mezi nimi právě i Krytí, které nastavíme na hodnotu cca. 80. Pokud nyní zopakujeme celý postup klonování, uvidíme, že dochází pouze k částečnému přenosu barvy ze zdrojové oblasti – ta se podle nastavené míry krytí míchá s původní barvou.
Stále se asi ale nabízí otázka, k čemu je to všechno dobré – odpověď si ukážeme na obrázku Tvář.jpg. Pomocí Ctrl a kolečka myši se zaměříme na jednu z pih na tváři – budeme ji chtít odstranit.…